Datum: 25.02.2016 | Autor: Redakce PN, plk. Ing. Jana Macalíková
Tragédie, která se odehrála před rokem dokázala v určité míře změny u jednotek PČR, tzv.jednotek rychlého sledu. Přečtěte si náš článek z dubna loňského roku se závěry šetření této tragédie, která nemá v novodobé historii ČR obdoby...
Ihned po tragédii v Uherském Brodě nařídil ministr vnitra Milan Chovanec a policejní prezident brig. gen. Tomáš Tuhý důslednou kontrolu zákroku policistů na místě. Policejní prezident tím pověřil odbor vnitřní kontroly Policejního prezidia a jeho vedoucí plk. Michaelu Hýbnerovou. Odbor vnitřní kontroly je naprosto nezávislý na krajských policejních ředitelstvích i ostatních odborech a útvarech Policejního prezidia ČR, spadá přímo pod velení policejního prezidenta. Okruhy interního šetření a jeho výsledky jsou uvedeny v přiložené prezentaci, která je doplněna i o fotografie z místa činu a schematický plánek restaurace Družba, uvnitř které k tragické události došlo.
Pět oblastí analýzy k událostem v Uherském Brodu
1.Komunikace s kraji a obcemi za krizových situací,
2.Aktualizace krizových plánů,
3.Zásahové jednotky,
4.Výcvik a školení policistů,
5.Role obce v procesu udělování / odebírání zbrojního průkazu.
Aktuálně:
•Funguje komunikace operačních středisek HZS s obcemi a kraji ve všech krajích.
•V některých krajích funguje komunikace operačních středisek PČR s obcemi a kraji.
•Zástupce samosprávy je vyrozuměn vždy operačním střediskem té složky IZS, která velí zásahu.
•PČR nemůže vždy zástupcům samosprávy sdělovat bezprostředně informace o probíhajícím zásahu.
Žádoucí stav:
•Proběhla dvě jednání se zástupci Asociace krajů a Svazem měst a obcí.
•Je třeba nastavit jednotnou formu komunikace všech krajských ředitelství PČR se zástupci obcí a krajů.
•Jako optimální se jeví forma SMS zpráv zasílaných na čísla uvedená v neustále aktualizovaném seznamu zástupců obcí a krajů.
•Proběhne jednání bezpečnostních komisí Asociace krajů a Svazu měst a obcí k nadefinování typů událostí, o nichž budou zástupci obcí a krajů informováni.
Krizový plán aktuálně:
•Systém krizových, typových a havarijních plánů nebyl událostmi v Uherském Brodu zpochybněn.
•Pokud kraje budou mít potřebu a plány jim v některých ohledech nevyhovují, může dojít ke změnám
•Není třeba aktualizovat typovou činnost zásahu složek IZS vůči aktivnímu střelci.
•Zásahové jednotky jsou na osmi krajích (+ 2 zásahové jednotky na jaderných elektrárnách), dojezdové časy jsou do 2 hodin.
•Funkci prvosledových hlídek plní: pohotovostní a eskortní oddělení (na úrovni KŘP), oddělení hlídkové služby a obvodní oddělení (na úrovni územních odborů).
•Prvosledové hlídky jsou standardně vybaveny základní balistickou ochranou, pouze některé však dlouhými zbraněmi.
Žádoucí stav:
•Klíčové je vybavit vždy min. 2 prvosledové hlídky na každém územním odboru balistickou ochranou a dlouhými zbraněmi.
•Dojezdový čas těchto prvosledových hlídek musí být max. 15 minut.
•Není třeba mít zásahové jednotky v každém kraji
•Je třeba však personálně posílit stávající zásahové jednotky a zajistit jim materiální a technické zabezpečení (výzbroj, výstroj, dopravní prostředky – velkokapacitní vrtulníky).
•Je třeba posílit prvosledové hlídky, jejich vybavení a výzbroj, aby byly schopné zvládnout i situaci aktivního střelce/útočníka.
•
Role obce v procesu udělování/odebírání zbrojních průkazů – negativa aktuálního stavu
Nedostatky právní úpravy:
1.Neinformovanost lékařů o tom, že je pacient držitelem zbrojního průkazu.
2.Nedostatečná spolupráce PČR s obcemi při posuzování podmínek pro vydání zbrojního průkazu.
3.Neexistence registru přestupků.
4.Nemožnost odnětí zbraně v obydlí.
5.Nemožnost předběžného zajištění zbrojního průkazu a zbraně při podezření na změnu zdravotního stavu.
Role obce v procesu udělování/odebírání zbrojních průkazů – žádoucí stav
1.Zvážit možnost přístupu lékařů do centrálního registru zbraní.
2.Obce a její orgány (např. obecní policie) budou mít přístup do centrálního registru zbraní.
3.PČR bude moci vstoupit do obydlí žadatele, jehož zbrojní průkaz pozbyl platnosti, a zajistit jeho zbraně a zbrojní průkaz.
4.Lékař, jenž nabyde u pacienta podezření na ztrátu zdravotní způsobilosti, bude muset informovat PČR. PČR následně bude moci předběžně zajistit zbraň a zbrojní průkaz.
5.Vznikne registr přestupků.
Novela zákona o zbraních reflektující výše uvedené body bude vládě předložena do konce června letošního roku.