Ve všech ohledech efektivní vůz vyrobený přímo pro službu policie. Neuspěl…

Datum: 21.04.2016 | Autor: Michal Misík

Do tendru na masivní přezbrojování vozového parku policejních sil v USA se před třemi lety zapojil také neznámý výrobce Carbon Motor, který světu představil model osobního automobilu E7 ušitého přesně dle známých potřeb a nároků na služební vůz. Výsledek? Jediný vyrobený prototyp E7 skončil v aukci pro soukromé zájemce…
 


Relikt americké policejní moci: dosluhující křižník Ford Crown Victoria, foto: 9-1-1magazine.com



Automobily ve službě policejních sborů bývají povětšinou běžnými sériovými vozy obtěžkanými nezbytnými součástmi policejní výbavy. Se všemi pozitivy (pořizovací cena, cena náhradních dílů, homologace) i negativy (výkon, hmotnost, kompromisy) z toho vyplývajícími. Nejinak je tomu ve Spojených státech Amerických, kde jsou nejběžněji zastoupeny těžké a rozměrné sedany s žíznivými osmiválcovými agregáty spalujícími nízkooktanový benzin. Příznačným symbolem „Ameriky“ zůstává například policejní sedan Ford Crown Victoria s motorem V8 o zdvihovém objemu 4600 cm3 a výkonu 235 koňských sil. To vše při hmotnosti 1800 kilogramů, které motor dokáže rozpohybovat na 190 km/h.
 


Budoucnost ze skutečného světa: fotografie jediného vyrobeného prototypu policejního vozidla Carbon Motors E7, foto: autoblog.com



Společnost Carbon Motors šla na oslovení policejního vedení se zcela jinou a v USA dosti neobvyklou strategií. S nabídkou lehkého vozidla, s úsporným twin-turbo šestiválcovým třílitrovým motorem z modelu BMW 335d, které bude na 100 % splňovat veškeré požadavky na policejní automobil kladené. A leckdy je i předčí, neboť bylo toto zadutí větru budoucnosti postaveno právě a jen pro maximálně efektivní výkon policejní služby. S nejvyšší rychlostí 240 km/h, komplexní služební výbavou, spotřebou paliva kolem 6,5 litru na sto kilometrů a prestiží, kterou by Američanům mohly policejní sbory na celém světě jen tiše závidět.
 




V roce 2012, namísto zahájení masové produkce E7, postihla společnost Carbon Motors finanční pohroma. Americké Ministerstvo pro energetiku ji zamítlo žádost o půjčku ve výši 310 mil. amerických dolarů, načež byla firma v polovině letošního roku nucena přejít do konkurzního řízení. Z původní plánované megasérie 16 000 vozidel E7 pro policejní hlídky napříč všemi padesáti státy federace tak zbyl jen utopický sen a zmařené naděje na flotily supervozů v područí policie. Společnost Carbon Motors vyprodukovala pouze jediný provozuschopný prototyp vozu E7. Dlužno dodat, že za koncem slibného projektu mohla stát lobby severoamerických velkovýrobců automobilů jako Ford, General Motors a Chrysler, kteří o obrovskou zakázku v podobě zásobení policie novými modely přirozeně usilovali také.

 


Originální funkční řešení jsou striktně podmíněna zkušenostmi nashromážděnými osádkami uzančních policejních automobilů. Foto: 9-1-1magazine.com



Zaměříme-li se na vozidlo samotné, jako první zaujme protiběžné otvírání bočních dveří usnadňující předpřevozní manipulaci se zadrženými osobami. Obrazovky záznamových a měřících zařízení byly přímo vestavěné do palubní desky automobilu, rovněž tak radiostanice, při tomto řešení tvůrci vycházeli zejména z případů četných havárií policejních vozidel, při kterých dodatečně montované prvky policejní výbavy utržené poletují kabinou vozu. Model Carbon Motors E7 měl pro službu policie disponovat také zabudovanými senzory vyhledávajícími hrozbu chemických a biologických zbraní – lákavý marketingový argument pro paranoiu šířící vedoucí představitele bezpečnostních orgánů USA.
 


Výrobek na zakázku, avšak velkosériovou. Co zní jako antinomie, mohlo se stát každodenní realitou severoamerických měst a silnic. Mohlo… Foto: autoblog.com



Hovořilo se rovněž o zástavbě dvojice z kabiny ovládaných brokovnic (s možností náměru i odměru), které by skryty v předním spoileru ostřelovaly zadní pneumatiky ujíždějících vozidel. Samozřejmostí je pak svislý přední dvojnárazník určený k taranování vozidel a různých překážek, ovšem integrovaný tak, aby ladil s aerodynamickým designovým celkem E7 a nepůsobil natolik agresivně, jak by jeho funkce napovídala. Výstražná světla byla nepřehlédnutelně rozeseta do diodových panelů a pásů, aby se žádný z hříšníků nemohl odvolávat na skutečnost, že jich nebylo vidět. Opět netradiční je též osazení bočních partií vozu těmito signálními světly.
 




Jediný vyrobený prototyp vozidla Carbon Motors E7 pro policejní služby tak po všech velikášských plánech o přezbrojení zastarávající vozového parku police v USA skončil v dražbě. Během licitování byl prezentován jako dobrá sběratelská investice a tzv. muzejní kus, jelikož prototyp stále nedisponoval homologací pro provoz na pozemních komunikacích v USA. Výtěžek z nedávného aukčního prodeje prototypu E7 kompenzoval ztráty soukromých věřitelů společnosti Carbon Motors, naprosto minoritní zisky společnosti zajistil také prodej licenčních práv k virtuálnímu užívání automobilu E7 v několika renomovaných počítačových hrách s tématikou stíhání zločinců právě policejními supervozidly... Slovy klasika odešel z veřejné scény automobil, leč jeho potenciál si stále užívá ovací obecenstva.

 




foto: autoblog.com, 9-1-1magazine.com, topix.com
 

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

4.8 / 5

Související články

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze:

Komentáře

avatar
Patoš Datum: 06.01.2014 Čas: 19:06

To je škoda, že 310 amerických dolarů zkazilo tenhle plán. To bych jim snad mohl půjčit ze svého.... :-)