ÚAMK Používání bezpečnostních pásů u těhotných žen

Datum: 29.04.2014 | Autor: ÚAMK, Redakce PN


Nezpůsobí bezpečnostní pás nastávající matce více škody nežli užitku? Mnoho dotazů nám chodí od lidí co si přečetli v diskuzi na internetu, že poutání je horší než nebýt vůbec připoután. Po výsledcích našeho crash testu a diskuzi s odborníky však můžeme říci: „Pokud jede těhotná žena v autě, měla by se vždy poutat.“

Obava, že při havárii může bezpečnostní pás ublížit nenarozenému dítěti, je u nastávající matky pochopitelná, a to také dokládá, proč se nastávající matky nepoutají. Ovšem pokud se žena správně připoutá a využije speciální pomůcky, tak je poškození plodu minimální. Pás tak v případě nehody ochrání matku i dítě.

 

Hlavně by řidičky nebo spolujezdkyně měli bezpečnostní pásy používat i na krátkých vzdálenostech a ve městech. Ona totiž právě tato malá rychlost je nejvíce zrádná. A také by žena měla správně upevnit samotný bezpečnostní pás.

 

 

Crash test: Poutání v těhotenství - Youtube

 

Kolikrát jste si vůbec položili otázku, zda je bezpečnostní pás správně upevněn a hlavně může nějak uškodit nenarozenému dítěti? Současné pásy však nejsou špatné, ale posádka si je špatně upíná. Nejhorší stav tak nastane vždy, když mají správně zafungovat. Ve skutečnosti má udržet osobu na sedadle při dopravní nehodě a zabránit tomu, aby se osoba nesesunula pod sedadlo nebo nepohybovala směrem dopředu. Nicméně v případě, že je dotyčná žena těhotná, spodní část pásu může při špatném umístění uškodit jak jí, tak vážně poškodit nenarozené dítě.

 

Specifikace doplňku

 

 

Systém se doporučuje od druhého měsíce těhotenství v kombinaci s běžným tříbodovým bezpečnostním pásem. Produkty jsou často vyrobeny z polyesteru a jsou schvalovány dle norem ECE R16. Proto je můžete bez větších obav používat na jakémkoliv sedadle ve vozidle, a to včetně řidiče. Dokonce i crash testy prokazatelně dokázaly, že nedochází k poškození plodu ani zdraví matky.

 

A výsledek?

 

 

Pokud je budoucí matka špatně připoutaná, může dojít k odloučení placenty. Podle odborníků je v případě těžších havárií až 10-ti procentní pravděpodobnost nitroděložní smrti plodu.

 

Spodní popruh bezpečnostního pásu musí probíhat co nejhlouběji pod břichem. Šikmo nahoru vedoucí popruh musí směřovat stranou vedle břicha a procházet mezi prsy. Spodní část pásu nikdy nesmí přecházet přes bříško maminky. V takovém případě by totiž mohlo při nárazu dojít k poškození plodu. Upnutí musí být pohodlné, ani příliš těsné, ani příliš volné. Pás nesmí sklouznout z ramene.

 

Je-li v autě airbag, sedadlo by mělo být posunuté co nejvíce dozadu. Mezi břichem a volantem je nutné mít co nejvíce prostoru (ale zase ne na úkor toho, že žena bude sedět nepohodlně, nedosáhne na pedály nebo za auta neuvidí). Ženy ve vysokém stupni těhotenství by raději neměly řídit vůbec.

 

Pokuty za nepřipoutání ve vybraných zemích

 

Země
 Pokuta
 kurz 27,5

 
Německo
 30 €
 825,- Kč
 
Rakousko
 35 €
 962,5 Kč
 
Slovensko
 20 €
 550,- Kč
 
Polsko
 25 €
 687,5 Kč
 
Francie
   135 €
 3.712,5 Kč
 
Itálie
 80 €
 2.200,- Kč
 
Slovinsko
 120 €
 3.300,- Kč
 
Chorvatsko
 65 €
 1.787,5 Kč
 
Maďarsko
 50 €
 1.375 Kč

Štítky

Používání bezpečnostních pásů u těhotných žen úamk bezpečnostní pás

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

5.3 / 10

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze: