TEST: Detektor chodců může zachránit lidský život

Datum: 18.02.2015 | Autor: Michal Voska, ÚAMK

Crashtesty partnerského automobilového klubu ÚAMK, rakouského klubu ÖAMTC ukazují, že co se týká bezpečnosti chodců, je pořád co dohánět. Jen v Rakousku se ročně s automobilem v obci srazí kolem tří a půl tisíc chodců.

 

Ukázka z testu - ÚAMK

 

"V průměru bylo při srážce s vozidlem 800 lidí zraněno těžce, přibližně 60 osob smrtelně. Ke snížení těchto čísel mohou výrazně přispět nouzové brzdné systémy při detekci chodců“, shrnuje technik ÖAMTC Gabriel Eberhart. Rakouský automotoklub se svými partnery proto za tímto účelem pět takovýchto systémů otestoval. 

  

Na výrobce aut je apelováno, aby dostupnou techniku pro včasnou detekci chodců instalovali plošně a za dostupné ceny. Potenciál pro zlepšení vidí odborníci z ÚAMK především ve dvou bodech: "Na jedné straně musí být detekce chodců rychlejší a spolehlivější – bez ohledu na světelné podmínky. Na straně druhé musí systém v případě nedostatečné funkce nebo chyby tuto závadu řidiči okamžitě nahlásit."

 

Zavedení nouzových brzdných asistentů při detekci chodců znamená velký posun v bezpečnosti vozidel a může zachránit mnoho lidských životů nebo zmírnit následky dopravních nehod. Z pohledu techniků ÖAMTC a ÚAMK se u nových aut výbava s asistenčními systémy obecně rozhodně vyplatí. Přestože jsou tyto systémy do jisté míry drahé, mají smysl, i kdyby měly zamezit byť jen jediné dopravní nehodě nebo alespoň zmírnit její následky. "Slepě se spoléhat na asistenční systémy se řidiči v žádném případě nesmějí," uzavírá Petr Vomáčka z ÚAMK.

 

 

Podrobné výsledky testu systémů pro detekci chodců

 

 

Tyto systémy budou v programu pro ochranu spotřebitele Euro NCAP hodnoceny až od roku 2016. Rakouský automotoklub ÖAMTC ukazuje již v počátcích této techniky výhody a nevýhody dostupných systémů.

 

 

 

Test

 

 

Test hodnotil pouze funkci nouzového zabrzdění při detekci chodce. U všech systémů je tato funkce součástí celého asistenčního balíčku s více funkcemi (např. varování při opuštění stopy, kontrola ACC-Adaptive Cruise Control atd.).

 

Výsledek testu "dobrý"

 

 

Jako "dobré" byly v testu vyhodnoceny systémy detekce chodců vozidel Lexus LS600ha Volvo V40. Obě vozidla dokážou v případě nouze při rychlosti do 50 km/h samovolně zabránit srážce s dospělou osobou. Obecně nejlepším systémem ochrany chodců disponuje model Volvo V40. Vedle volitelného systému nouzového zabrzdění je tento vůz sériově vybaven ještě také vnějším airbagem pro chodce.

 

Výsledek testu "uspokojivý"

 

 

Známku "uspokojivý" získaly detektory chodců ve vozech Mercedes třídy E a v BMW 3 GT. Mercedes sice disponuje propracovaným balíčkem asistenčních funkcí, detekce chodce však v testu nefungovala vždy zcela spolehlivě a ve velmi těsných situacích částečně nevykázala vůbec žádnou reakci. U BMW nevyvolá detektor chodce sice žádné plné zabrzdění, řidiče však před srážkou varuje a při brzdění mu pomůže – pokud tento dokáže dostatečně rychle zareagovat.

 

Výsledek testu "nedostatečný"

 

 

Nejhůře v testu dopadl systém "Mobileye 560", který lze následně nainstalovat do každého vozidla s datem výroby od roku 2002 a který řidiče spolehlivě upozorní, když se před autem objeví chodec. Brzdit však musí řidič po varování sám, což vyžaduje dobrou reakční schopnost. Přístroj navíc nefunguje ve tmě.

 

 

 

 

Obecně je brzdění před chodcem složitější než brzdění před stojícím nebo jedoucím vozidlem. U těchto překážek dokáže brzdný systém řidiče včas varovat (až 3 vteřiny před nárazem) a samovolně spustit brzdění nebo je alespoň posílit. Chodec se však může zastavit náhle nebo do jízdní dráhy vozidla vstoupit během jedné jediné sekundy. Čas mezi varováním a nárazem tedy nemůže být o mnoho delší než tato jediná vteřina. Kvůli zčásti dlouhé době reakce řidiče (až 1,2 sekundy) musí brzdění následovat současně s varováním. Varování je proto v tomto případě efektivní pouze tehdy, když řidič dokáže velmi rychle reagovat.

Štítky

úamk adac volvo v40

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

5 / 5

Související články

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze: