V zajetí rychlosti, aneb když garáže policejního oddělení připomínají spíše stáj závodního týmu – Evropa
Lze vůbec kompaktní supersportovní automobil vybavit ucelenou technikou policejního vozidla? Lze. A jak vysoká pořizovací cena služebního vozu může být akceptována veřejností? Vysoká. Opravdu vysoká. A ještě vyšší, pokud je možno služební prostředek uvést jakožto produkt domácí provenience...
... dle morálních principů je návratnost investic do služebního vozu dokončena společně s aktem dopadení prvního přestupkáře, avšak poměr reálných prvotních vkladů a poprodejních výdajů kontra zisk může být v tomto případě diskutabilní. Oč tu však skutečně běží, je prestiž a prevence v souslednosti s efektivitou. Ať již je řeč o jejich vybudování, nebo posílení.
Vzpomínka na 80. léta: rallye derivát Ford RS200 ve službách britské policie, na foto s první generací bájného Fordu Sierra Cosworth, foto: fastfordmag.co.uk
Opravdový klenot se do rukou britské policie dostal už v 80. letech. Ford RS200 nebyl ničím jiným nežli vzácným homologačním speciálem Fordu pro účinkování v rallye skupině B, která již v tu dobu představovala výkladní skříň dvoustopých technologií minimálně srovnatelnou se sérií F1 a tehdejší šotolinová kolbiště byla rozrývána koly bestií s výkony přes 500 koňských sil. O původu Fordu RS200 napoví jen krátký pohled pod kapoty, na jeho šasi, kde nenajdete tradiční celorozvorovou samonosnou plechovou karoserii, nýbrž kabinovou karoserii s výztuhami vycházející v nízké hladině za úroveň poloos kol s mezirozchodovou povahou a k ní pro motorový prostor (motor vzadu) a pro horní nápravové vyztužení přimontované příhradové rámy z ocelových trubek. V praxi se tak jedná o takřka závodní řešení tzv. auta v autě. Přeplňovaná „jednaosmička“ skýtala výkon 240 koní, při hmotnosti 1180 kg tak vůz s pětistupňovou manuální rychlostní skříní „dokráčel“ až na mez 230 km/h.
Lotus Exige S britské policie, nesmlouvavý vladař zatáčkovitých úseků, foto: Apex přes webwombat.com.au
Skutečným miláčkem sportovních řidičů po celém světě je Lotus Exige S. Tento automobil o zdánlivě neomračujícím výkonu 218 koní (motor 1800 cm3, přeplňovaný) má v „kapse schovaný“ tajný trumf – extrémně nízkou hmotnost 870 kilogramů. Díky ní je schopen vystřelit na rychlost sta kilometrů v hodině za 4,1 sekundy, aby pak mohl dosahovat maxima až 240 km/h. Britská policie má již se svou domácí značkou Lotus zkušenosti z let 90., kdy se jako pýcha jejího stíhacího letectva prezentoval model Esprit S4.
Formule 1 se silniční homologací: ve Velké Británii sloužící Caparo T1, foto: webwombat.com.au
Skryto za svodidlem jako barzoj přichystaný ke startu číhá Caparo T1 britské Metropolitní policie. Ta si supersport pořídila coby nástroj rychlé reakce na silniční přestupkovou činnost. Vůz s vysokoobrátkovým tří a půl litrovým osmiválcem je schopen zrychlení z 0-100 km/h v čase pod čtyři vteřiny a jeho maximální rychlost činí 320 km/h. V praxi je takový stojící automobil zahlédnut u silnice, aby se v příslovečném mžiku vystavil bočnímu výhledu z vozidla stíhaného. A co na to britská veřejnost? Caparo T1 je přeci britské konstrukce…
A zase ti Britové: modernizované Lamborghini Murciélago LP640 s 640 koni výkonu, foto: sybarites.com
Lamborghini Murciélago. Tento model vyrábělo Lamborghini mezi lety 2001–2010 a jednalo se o náhradu za věhlasné Diablo. V Murciélagu duní vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,5 litru, poskytuje plných 640 koní výkonu a maximální rychlost 340 km/h (0-100 km/h za 3,4 sekundy). Hmotnost vozidla činí 1665 kilogramů. K vidění u londýnské policie… a abychom nezapomněli, v Británii můžete rovněž tak narazit na policejní novější Lamborghini Gallardo (viz níže).
Dálniční safety car: Lamborghini Gallardo v rukou italských karabiníků, foto: newshopper.sulekha.com
Italští karabiníci vsadili na domácí „klasiku“, model Lamborghini Gallardo jim nabídne zrychlení z 0-100 km/h za 4,1 sekundy a maximální rychlost 310 km/h. Tento model vznikl jako levnější a lehčí alternativa k Murciélagu, je poháněn pětilitrovým desetiválcem o výkonu 496 koní. Tedy nic, co by zkušený italský řidič-policista nedokázal na rozpálených silnicích jihu nevyužít ve svůj prospěch.
Silou k radosti: neskrývaná síla německé policie, Porsche 911 Carrera S Techart (997), foto: coolgadgetconcept.com
Porsche 911 Carrera S je jakýmsi kultem mezi dvoustopými dopravnými prostředky. Služba u německé Autobahn Polizei (dálniční policie), pokud zohledníme neomezenou rychlost na většině tamějších úseků, kvalitní povrch a táhlé zatáčky nastavené do příklonu, může být tedy nadmíru zábavná a vzrušující. Porsche Carrera S a jeho šestiválec konfigurace boxer (protilehlé válce) o objemu 3800 cm3 dopřeje právě sloužícím policistům výkon 355 koní, avšak dle německé filozofie „absolutního“ nahlížení na služební vůz byl tento ladičskou společností Techart přeladěn na výkon vyšší – 375 koní. V každém případě však existuje velice málo přestupkářů, kteří by s třesem v rukách chtěli soupeřit s policejním Carrera S při rychlostech kolem 297 km/h (0-100 za 4,6 sekundy).
Drtivý výkon a luxus pro německého policistu: Mercedes Brabus CLS 63 AMG Rocket, foto: telegraph.co.uk
To nejsilnější z Evropy takměř nakonec. Mercedes Brabus CLS 63 AMG Rocket je označení pro upraveného šampiona v zemi, kde jsou dálniční 300koňové sedany standardem. Nicméně i přestupkáři v takových vozech mohou dostižení Mercedesem Rocket pouze kratince oddalovat, neboť raketa jako vystřižená z německého seriálu Kobra 11 nasazuje do služby hned 730 (!) koňských sil a 1100 newtonmetrů točivého momentu. 537 kW tak v praxi činí z auta v přímce nepolapitelnou střelu. Neomezená nejvyšší rychlost na německých dálnicích je trvale pokoušena dvanáctiválcem o zdvihovém objemu 6,3 litru, jenž dovede policejní automobil rozpohybovat až k závratné rychlosti 360 km/h. Pro příští rok se v Německu rovněž diskutuje nákup supersportovních vozů Audi R8 V10 a jejich přidělení k dálniční policii. Ne, ani ve výše uvedených případech, tím spíše v případě tohoto Mercedesu, opravdu nemá jakýkoliv význam snažit se újezdovým manévrem vyvázat z dohledu hlídky motorizované policie.
Pozor na maják: legendární Porsche, model 911 Carrera (997) jako nekompromisní dálniční stíhač u rakouské policie, foto: telegraph.co.uk
Porsche 911 Carrera (997) sloužící u rakouské dálniční policie se může pochlubit výkonovým maximem 325 koní (motor „boxer“, 3600 cm3) a nejvyšší rychlostí až 285 km/h (0-100 km/h za 5,1 sekundy). Vedení rakouské policie si přítomnost sportovního vozu na dálnici jen pochvaluje, prý už pouhá jeho přítomnost umravňuje případné silniční piráty, nadto jsou policejní hlídky v Porsche díky nesporným dojmovým kvalitám vozu motivovány, aby byly co nejčastěji v pohybu a skutečně tak zůstávaly řidičům na očích. Navzdory vší spokojenosti však rakouské ministerstvo vnitra neuvažuje o přikoupení dalších supervozů Porsche pro službu dálniční policie.
Foto: viz jednotlivé obrázky, webwombat.com.au
Ohodnoťte článek počtem hvězdiček
Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.
Související články
- Německo nakupuje nové policejní sirény
- Policie v St.Louis zvažuje nákup bezpilotních dronů
- Motocykly u Policie České republiky – rychle a soběstačně
- Poznej „svého“ policistu: policejní uniformy v České republice a jinde v Evropě
- Policejní Volkswagen Passat R36 a Ford Mondeo ST220: řízené střely země – země
- GPS dělo, boj proti silničním pirátům