Norsko už bez nafty a benzínu?
Na jaře roku 2017 bude norský parlament rozhodovat o budoucnosti spalovacích motorů v celém Norsku a možná dá první velký impuls všem dalším zemím v Evropě. V Norsku je toži celá třetina emisí CO2 produkovaná z dopravy.
Co to znamená?
Znamená to, že vláda chce razantně snížit emise skleníkových plynů plynoucí z dopravy. Omezení je začleněno jako hlavní bod v národním dopravním plánu, který je v současné době velmi diskutovanou částí v zemi. Schválení tohoto plánu by znamenalo absolutní zákaz nových registrací všech vozidel spalující naftu nebo benzín, ale obrátit naruby se má i další velmi specifický způsob přepravy v Norsku. Od roku 2030 by musely všechny nové lodě a trajekty plout bez emisí vypouštěných do ovzduší.
V roce 2016 se prodává celých 15 % nových vozidel poháněných elektrickým proudem. Na to, že je norů více než pět milionů jsou to čísla, která nemají v Evropě obdoby. Pravdou je fakt, že Norsko hodně zbohatlo na prodeji ropy a zemního plynu. Na druhou stranu tento krok je dosti logický, jelikož téměř 100% výroby elektřiny je z obnovitelných zdrojů (voda, vítr).
Podpora elektrických vozidel v zemi do budoucna?
Nákup vozidla na elektrický poho je v Norsku podporován již řadu let od daňových slev až po osvobození od dovozního cla. To vše samozřejmě velmi zvyšuje jejich prodeje. Je tu však jedno obrovské ALE. Je tento trend udržitelný i do budoucna? Norský parlament tvrdí, že NE. Vždyť odhady říkají, že Norsku takto uteklo 6,5 miliardy Kč (243 mil. Eur) z rozpočtu, což je důvod, proč Norský parlament zvažuje zrušení těchto výhod.
Dobíjecí stanice v Norsku
Největším problémem v každém státě je dostatek dobíjecích stanic. Norsko není výjimkou. Proto se chystá masivní investice do výstavby dobíjecích stanic u odpočívadel, čerpacích stanic, hromadných garáží, atd.
Ohodnoťte článek počtem hvězdiček
Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.