Motocykly u Policie České republiky – rychle a soběstačně

Datum: 06.05.2015 | Autor: Michal Misík

Honda ST 1300 Pan European, Yamaha FJR 1300, Yamaha FZ6 Fazer a Honda CB 250 – páteř motocyklové divize Policie České republiky. Proč právě tyto stroje, ptá se našinec, uvyknuvše stavět do rozporu myšlení racionální a podezření z evidentního kalkulu. Motocykly ve službách Policie České republiky...

 


Obvyklý svět motocyklů, rej báchorek pod rouškou zaručena. Svět policejních motocyklů – povětšinou plně vybavené a velice rychlé služební jednotky, foto: policie.cz



O všech v perexu vypsaných modelech můžeme, a to nejen v policejní praxi, hovořit jako o osvědčených a léty prověřených japonských motocyklech. První dva z uvedených strojů, tedy Honda Pan European a Yamaha FJR 1300, vzbuzují v první řadě respekt a ukazují prestiž, a to nejen mezi povětšinou věci neznalými řidiči automobilů. Tyto dva křižníky operují zejména na dálnicích a rychlostních okruzích velkých měst, kde se může policista spolehnout na jejich značnou sílu, pružnost motoru, ochranu před náporem větru a stabilitu podvozku. A v případě Yamahy FJR 1300 rovněž na vybavenost spojovacím zařízením a radarem pro měření rychlosti a pořizování obrazových záznamů např. přestupků. Pokud se policista potřebuje soustředit na právě vyvstalou situaci, ponechá v převodovce zařazenou nejvyšší rychlost a může se plně koncentrovat pouze na průběh mise samotné. Mohutné čtyřtaktní čtyřválce od Hondy a Yamahy spadají do kategorie cestovních motocyklů, avšak lze na ně pohlížet jako na hbitější zástupce této čeledi, které jsou schopné plnit úkoly také přímo v ulicích města. Vhodnost nasazení u Policie České republiky: 90 %
 


Yamaha FZ6 Fazer v policejní úpravě, foto: autor


 

Poměrně často diskutovaným pomocníkem rychlých policistů byla Yamaha FZ6 Fazer. Tento z poloviny sportovně orientovaný motocykl byl předmětem hovorů na téma „destabilizace v přímém směru jízdy při vyšších rychlostech a citelné odlehčování přídě při razantní akceleraci i kmitání řízení na rozbitých površích“. Tyto problémy jsou způsobeny přetížením zadní části motocyklu, tam v horním kufru (topcase) dlí záložní akumulátor, elektroinstalace a zabudovaná radiostanice, vše o značné hmotnosti, v levém bočním kufru je zasazen radar pro měření rychlosti a nahrávání obrazového záznamu PolCam, pravý kufr slouží pro úschovu a převoz osobních či služebních věcí policejního příslušníka. To vše pochopitelně přesouvá podíl těžiště Yamahy FZ6 Fazer relativně lehkého motocyklu daleko od původního centra, aby pak situaci přihoršila rovněž šířka motocyklu, kdy kvůli zavěšení na přídavné neoriginální nosiče ční boční kufry do prostoru opravdu výrazně a zejména ve městě podstatně snižují akční průjezdnost.
 


Detaily služební výbavy na Yamaze FZ6 Fazer, zleva kamera měřícího a záznamového systému PolCam, palubní náhledový displej pořizovaného záznamu PolCam, vestavěná vozidlová radiostanice Matra, foto: autor



Kontrast úzké přídě agresivních tvarů a široké zadní části Yamagy FZ6 Fazer tak pocitově dovoluje zapomenout na skutečné rozměry a přinucuje svého pilota, aby o manévrech ve stísněných oblastech přemýšlel dopředu a zejména příliš často. Lépe integrované kufry usazené do míst k tomu určených přímo výrobcem by z policejních Fazerů učinily pro službu daleko přívětivější stroje. Jako možnost optimalizace a přesunutí těžiště blíže centru FZ6 se jeví dobudování speciálního modulu pro vestavbu vysílačky na místě postu spolujezdce, podobným řešením jsou dovybavovány motocykly sloužící u policie např. v sousedním Německu.

Policejní Yamaha FZ6 Fazer se stejně jako výše uvedené třináctistovky pyšní vyhřívanými rukojetěmi s nastavením teplotní regulace a systémem ABS, neocenitelnými to pomocníky při jízdě v chladném a deštivém počasí. Problematický v otázce služby ve městě zůstává také motor šestistovky Yamaha, který nabízí bezkonkurenční jemnost chodu, nicméně opravdový záběr přichází až s nástupem vyšších otáček a skutečné výkonové maximum 98 koní nabídne až při 12 000 1/min (u PČR slouží jak 78koňové, tak i 98koňové verze Fazeru), tedy co se na běžné okresní silnici zdá jako řádný výkonový potenciál, neoplývá v městském provozu právě údernou a briskní silou takříkajíc na požádání. Vhodnost nasazení u Policie České republiky: 70 %

 


Opatrnost na místě: značnou šíří zadní části si policejní Yamaha FZ6 Fazer nezadá ani s pracovními čtyřkolkami. foto: autor



Jakousi policejní popelkou známou převážně z pražských ulic je drobný dvouválec Honda CB 250 Two Fifty. Nevysoko položené sedlo, velice nízká hmotnost, subtilita a skromná spotřeba z ní dělají příjemného partnera do města, kde se dokáže doslova protáhnout i sebemenší skulinou mezi ostatními vozidly a jako taková je Honda CB 250 neocenitelným pomocníkem při rychlém zásahu např. u dopravních nehod. Handicapem je však příliš nízký výkon vzduchem chlazeného řadového dvouválce – pouhých 20 koní obstojí na otevřené silnici v porovnání dynamiky pouze vedle spíše nevýkonných osobních automobilů. Náporem vzduchu chlazené jádro není též v městských podmínkách nikterak obtížné přehřát, s čímž pochopitelně souvisí další výkonová ztráta. Motocykl nedisponuje integrovaným spojovacím zařízením, k tomuto účelu slouží ruční radiostanice příslušníka PČR, zvuková siréna a maják zde samozřejmě nechybí. Vhodnost nasazení u Policie České republiky: 80 %
 


Drobná a lehká: hmotnost Hondy CB 250 Two Fifty v sériovém provedení činí bez paliva a oleje pouhých 130 kilogramů. foto: Honda



Krajská ředitelství PČR mají ve věci výběru nových služebních motocyklů prakticky volné ruce, nicméně policejní vedení ctí zásadu, že opravdu platný služební motocykl musí mít k dispozici příslušnou aparaturu, jež bude ve směru k motocyklu snadná na implementaci. I z toho důvodu jsou ze strany Policie České republiky voleny takové modely, u kterých je zástavba v proveditelnosti pozitivní a kvůli úspoře ji lze montovat, řekněme, velkosériově. Také proto se na tuzemských silnicích zřejmě nikdy nesetkáme s motocyklovými supersporty či jinou, ojedinělou jednostopou avantgardou. A vlastně to ani není zapotřebí, neb motocykly ze současné flotily PČR nemají s výjimkou Hondy CB 250 a zřídkakdy vídaných dosluhujících modelů Yamaha XJ 600 N z hlediska rychlosti sebemenší problém.


foto: autor, policie.cz, Honda

 

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

4 / 5

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze:

Komentáře

avatar
Alfiík Jarda Datum: 22.02.2017 Čas: 13:15

Jezdil jsem na všech vyobrazených mašinách a byla to na nich skvělá služba

avatar
Karel Petrovič Datum: 24.06.2014 Čas: 11:49

Fotografie motocyklu je OK, jen mě zaráží fakt, že je jistě širší než 600 mm a proto by měl být vybaven dvěmi zadními a předními světly. Pro Policie zákony a vyhlášky neplatí? Je možné na takto závažný nedostatek dostat vyjímku? Pasáty jezdí víc než je povoleno a pak zapnou maják, dělají stejný přestupek jako řidič a důkaz byl získán protiprávní cestou - je to v pořádku? Někteří policisté při kontrole používají kameru na uniformě. Poučují kontrolované o záznamu? Musí s tím souhlasit ?

avatar
Martinides Datum: 10.05.2014 Čas: 22:50

Krásný článek, zajímavej pohled na věc

avatar
Milan Kmetík Datum: 25.03.2014 Čas: 21:48

Naší policisté si zaslouží jen to nejlepší. Musí také representovat. Nebo co pitomci by chtěli ať raději jezdí po dálnici na mopedu ????