Mohou se cítit v bezpečí? Transportní vozy speciálních jednotek SWAT, 2. část

Datum: 13.01.2015 | Autor: Michal Misík

Vozidla rychlého nasazení, ne nepodobná tradičním dodávkovým vozům, jsou neoddělitelným symbolem mobility amerických jednotek SWAT. Jako reprezentativní vzorek zde budou opět představeny výrobky od amerického producenta The Armored Group.
 


Standardní verze nástavby pro vozidla RDV


 

Lehčí, prostornější, diskrétnější, pohodlnější – zhruba tak by se dal lapidárně charakterizovat vůz, který je předmětem zájmu tohoto článku. RDV (Rapid Deployment Vehicle), neboli vozidlo rychlého nasazení, neskýtá příslušníkům jednotek SWAT ani zdaleka takovou míru ochrany, jaké se těší jejich kolegové za ocelovými „stěnami“ transportních vozů BATT a těžkých obrněnců. A jelikož by RDV mohla hravě vyřadit téměř kterákoliv ruční palná zbraň, nemluvě o těch automatických, je nutností přejít na zcela jiný druh taktických zásad.

 


Školicí středisko na cestách: víceúčelovosti se meze nekladou (standardní varianta). 


 

Velitelé vozidel RDV sází na nenápadnost a splynutí s docela běžným vozovým parkem. Což se jim daří, jelikož RDV je prakticky obyčejným automobilem. Tedy až na nástavbu a osazenstvo uvnitř. A policisté se nebrání ani využívání kamuflážních postupů. Na boky RDV je možno přichytit různorodá magnetická loga a barevné fólie. Jednou je tedy RDV přítomno coby instalatérská dodávka, podruhé jako rozvoz cukrovinek. Takto modifikovatelný zevnějšek vozu sbírá vavříny při pozorovacích a přepadových misích, do té chvíle, než se z vozu rychlostí blesku vyřítí půl druhého tuctu elitních policistů…  
 


Výška buňky 216 cm nijak neomezuje ani nejvzrostlejšího z policistů (standardní varianta).


 

Vývoj nástaveb pro vozidla RDV byl veden přímo dle taktovky důstojníků SWAT a vyšetřovatelů. Jejich zkušenosti a přání se odráží již v prostorových parametrech. Vzdálenost mezi podlahou a stropem činí 216 centimetrů, čímž RDV nabídne příjemné místo k práci i těm nejvyšším policistům. 426 centimetrů dlouhý je prostor nástavby standardní varianty, verze Command je ještě zhruba o metr delší. Takové bohatství místa by u obrněnců neúměrně zvyšovalo hmotnost a jejich jízdní stabilita by byla vskutku vratká.
 



Pakliže již na místě padl „nějaký ten výstřel“, nemůže si vozidlo RDV dovolit tak ostentativní entrée jako BATT, jeho pancéřovaný sourozenec.


 



RDV není BATT: účinku střely kalibru .50 (úplně vlevo) RDV neodolá. Letící projektil .50 (12,7 mm) projde skrz vozidlo doslova jako horký nůž máslem.



A zatímco „pancéřáky“ přímo najíždějí do ohnisek odporu, poslání RDV spočívá spíše v akcích druhého sledu, resp. tam, kde zatím nepadl jediný výstřel. Vozidel RDV je též často využíváno při výsleších svědků a rukojmí, při plánování vyjednávání, pro terénní velení zásahům a samozřejmě i pro převoz a výsadek intervenčního týmu. Základní verze a „Command“ poskytnou při převozu zázemí až pro 18 členů zásahové jednotky SWAT.
 




Paneláková kuchyň, nebo moderní „laborka“? Varianta Crime je v plné výbavě zmenšeným výzkumným ústavem kriminologickým.



Samostatnou kapitolou je nástavba vozů RDV ve variantě nazvané Crime, používaná experty vyšetřovacích útvarů CSI (Criminal Scene Investigation). Nenechte se oklamat nevábnou nábytkovou výbavou vzezřením ne nepodobnou typizovaným kuchyňským linkám tuzemských sídlišť 80. let. „Crime“ je velice moderním pomocníkem, jakousi mobilní, kompletně vybavenou laboratoří, neřku-li služebnou vyšetřovatelů. Výzkumníkům je tam po ruce zařízení pro analýzu vzorků, chladnička, daktyloskopická čtečka, celostátní evidence trestaných osob atp.
 



A opět „Crime“: biologické vzorky je třeba přechovávat v chladu.



Verze pro kriminalisty disponuje na střeše nástavby speciálním balkonkem pro pořizování fotografií a kamerových záznamů místa činu ze zvýšené perspektivy. Varianta RDV Crime (a také Command) je osazena vnějším, velice účinným diodovým a klasickým osvětlením pokrývajícím v 360o okolí vozu. Intenzitu osvětlení ještě posiluje dvojice směrových halogenových lamp. Pětimetrová délka vnitřních prostor buňky je dále rozšířena o vnější pracoviště, a to díky specifiku této verze – k boku připevněné markýze.  
 


 Nejrozměrnější a také nejvíce „heavy-duty“: RDV Command



Nepodcenit rychlost opuštění vozu. Pro co možná nejrychlejší a nejspořádanější vyrojení jednotek ven z převozní skříně jsou (jen u verze Standard a Command) připraveny hned tři východy – po obou stranách a na její zádi. Všechny výstupy z vozu je možno otevřít zcela dokořán. Velitel jednotky vede brífink čelem k mužstvu (zapřen o stoličku pro polostoj; u „Command“: křeslo) i během příjezdu na místo zásahu, současně s tím je schopen kabelovým ovladačem prezentovat přípravu k misi na rozměrném monitoru.  
 


Pohled do útrob sáhodlouhé nástavby verze Command. Kdejaká garsoniéra by mohla závidět.



Nepodcenit „taktický komfort“. Charakter školicího střediska je rovněž utvářen odnímatelnou stolní tabulí, jíž je používáno při nastudování např. vnitřních plánů budov. Skříňky lavic z nášlapného plechu ukrývají mohutné prostory k deponování výzbroje a výstroje. Varianta Command, přezdívaná „pojízdná šatna“, přidává ještě úložné kazety pod stropem a 16 věšákových háčků.
 


Zvnějšku dovnitř: štíty příslušníků SWAT ihned po ruce (verze Command)



Osvětlení vnitřních prostor bílým a červeným světlem (u standardní verze a „Command“) usnadňuje adaptaci oka na přítmí. Stejně jako v případě obrněnců BATT přichází i RDV na trh s výkonným odděleným topením a klimatizací pro kabinu a pracovní nástavbu. Důkladná tepelná izolace místnosti pak hraje veledůležitou roli při poslání vozu, jenž běžně bývá policisty obýván po dobu čtyřiadvacetihodinové služební směny.  
 


Osvědčení tahouni od Fordu a Chevroletu jsou osazovány triem variant nástaveb: Standard, Crime a Command. A RDV je na světě!



Pohon všech čtyř kol je dostupný dle výrobce šasi, přičemž zadní nápravu okupují tzv. tupláky, neboli čtvero kol rotujících na každé z poloos. Pod kapoty RDV bývají, opět dle výrobce vozu, vsazeny jak spalovací, tak i vznětové motory. Nástavba je přímo usazena na bedra osvědčených „uťatých“ pickupů od Fordu a Chevroletu. Například výše zobrazený Ford E-450 („dvoukolka“) je osazen benzinovými atmosféricky plněnými motory: osmiválcem o zdvihovém obsahu 5400 cm3 a desetiválcem s 6800 cm3. První uvedený skýtá 255 koňských sil a 475 newtonmetrů. Větší V10 pak 305 koní a 569 Nm. A to už je pořádná porce síly.

 


Již brzy bude i RDV, stejně jako vpravo stojící BATT, zahaleno rubášem z černého laku.


 


Další výrobce: vozidlo RDV od společnosti Supreme Specialty Vehicles



Vozidla se standardní nástavbou i verzi Command je možné dovybavit o demoliční nárazníkovou mříž, prorážecí kýl, zadní plošinku pro převoz členů jednotky i o napojení na lokální rozhlasový systém. Policisté také volí rozšíření o více LCD obrazovek i zařízení pro monitoring otravných plynů a radiace. Nesmí chybět ani GPS navigace.
 


Příjemný převoz: příslušníci SWAT vyrážejí do akce v RDV od Supreme Specialty Vehicles.



Samozřejmostí je v policejních službách přítomnost diskrétně umístěné světelné a akustické výstražné sirény. RDV lze rovněž přes kabelový přípoj napojit na obvyklou elektrickou síť a za pomoci transformátoru „sytit“ spotřebiče vozu bez potřeby běžícího motoru. Inu, přirovnání k obytným vozům neleží v tomto případě příliš daleko od pravdy. 

 




foto (souhrnně): archiv autora
 

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

5 / 5

Související články

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze: