Mohou se cítit v bezpečí? Transportní vozy speciálních jednotek SWAT, 1. část

Datum: 12.01.2015 | Autor: Michal Misík

Před nedávnou dobou jsme vás informovali o experimentálním nákupu těžkého obrněnce MRAP pro potřeby zásahových jednotek SWAT. Dnes svou pozornost zaměříme na o poznání více uzanční přepravní prostředek využívaný americkými speciály napříč federací.
 


Vozidlo BATT-S představuje nejlevnější nabídku výrobce s cenou do dvou milionů korun.



Předmětem tohoto pojednání je transportér BATT, neboli Ballistic Armored Tactical Transport, jehož výrobcem je společnost The Armored Group. Není pravdou, že by tato firma byla jediným dodavatelem vozů pro speciální jednotky v USA. Výrobců je více, BATT je však nejrozšířenějším zástupcem, o jehož nejmodernější provedení bude i nadále obrovský zájem a dá se předpokládat, že většina oddělení v USA bude své zastarávající vozy nahrazovat právě jím.
 


Na první pohled nemožné: model BATT-XL pojme v případě potřeby až 18 k akci připravených příslušníků SWAT.



Pancéřovaný transportér pod souhrnným označením BATT pro město i terén je vyráběn ve třech modelových verzích dle různých nároků a finančních možností zákazníka. Jedná se o modely BATT-S, BATT-XL a BATT-AP. Při zachování rozumných vnějších rozměrů trojice vozidel činí přepravní kapacita deset (BATT-S) až patnáct (BATT-XL) plně vybavených policistů. S jednotlivými modely jsou také spjaty různé stupně ochrany proti útokům puškových projektilů. BATT-S je základním, nejmenším a nejlevnějším modelem nabídky, s cenou pod 100 000 amerických dolarů skýtá posádce ochranu před většinou pistolových a puškových projektilů. Aby však mohl čelit průbojným střelám ráže 7,62 mm (např. kalašnikov) a ničivému půlpalcovému kalibru (12,7 mm), je nutno vůz za nemalou cenu dovybavit pancéřovými „balíčky“. Tato odolnější verze pak nese označení BATT-S AP.
 




Model BATT-XL představuje kapacitní top nabídky The Armored Group. Tento vůz je vysoce ceněn zejména veliteli SWAT ve velkých aglomeracích, kteří vítají možnost převozu i více než patnácti policistů takříkajíc v plné polní. Pro městské prostředí si „XL“ vystačí pouze s pohonem dvou kol, což je kvůli finanční úspoře často preferovaná volba. Toto mobilní velitelské centrum odolá průbojným střelám ráže 7,62 mm, aby však přestálo také účinek půlpalcového projektilu, musí být dovybaveno silnějším pancéřováním. Stejně tak je možné implementovat zesílenou ochranu všech šesti vnějších stran vozu například jako obranu před silou nástražného výbušného zařízení atp.
 


Městský tank: model BATT-AP již v základním provedení přesvědčivě ochrání posádku i před těmi největšími kalibry puškových střel.



Jako vrcholný model nabídky se prezentuje vozidlo BATT-AP. V tomto případě už jde o „hotový pancéřák“ schopný nasazení i proti po zuby ozbrojenému zkušenému nepříteli. „AP“ disponuje pancéřovou ochranou před všemi druhy ručních hlavňových zbraní, spodní část vozu je navíc vyztužena jakousi vanou rozptylující výbuch i opravdu silných trhavin. Důležité součásti vozidla jsou rovněž obehnány samostatným pancéřovým krytím, pravděpodobnost ztráty mobility je tedy díky tomu velice mizivá. Model BATT-AP zakupují policejní oddělení jako prostředek prvotní intervence, nezřídka kdy bývají tyto vozy používány přímo k prorážení do vnitřních prostor budov.
 




Pokud se krizová situace zvrtne v otevřenou přestřelku, mají vozidla BATT všechny předpoklady k tomu, aby se z nich opravdu obávaný protivník. Pokud policisté použijí všechny průchozí střílny, stěny vozu se doslova zježí hlavněmi. Sofistikovaná kombinace průzorů a průchodek pro zbraně (i s masivním puškohledem) neponechává žádný úhel kolem vozu nepokrytý. Také záď nabídne dvojici střílen a střílna v otočném krytu věžové pozice je zpravidla určena k „ohlídání“ situace před přídí vozidla.
 



Příjemná služba: i přesto, že jde o lehce obrněný transportér, není péče vývojářů utlačována ni v ohledu komfortní přepravy posádky.



I řidič se spolujezdcem může poskytovat palebnou podporu – ovšem pouze za pomoci krátkých hlavňových zbraní. Rozměrnější střílny jsou uzpůsobeny přímo pro odstřelovací pušky a policejní vrhače kouřových a pepřových granátů. Toliko k otázce pasivní a aktivní ochrany posádky. A zajímá vás, jak jsou na tom tyto lehké „pancéřáky“ v otázce dynamiky? Vozidla BATT jsou schopna dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h (BATT-XL: 120 km/h) při proklamované vysoké stabilitě ve stopě a obstojné schopnosti rychle měnit směr jízdy.
 


Obávaný nepřítel: v případech krajního řešení se vnější stěny vozu doslova naježí hlavněmi brokovnic, samopalů a útočných pušek.  



Sedadlo pasažéra vpředu může být snadno sklopeno a odsunuto vpřed, čímž je členům jednotky umožněno rychleji opouštět prostory vozidla. Tuto výhodu ještě umocňuje možnost otevírat dvojici kabinových dveří do úhlu 90o, přičemž aretovat je na 45o lze rovněž. Hlavní smysl zajištění dveří v pravoúhlé pozici je však jejich role coby pancéřového zástěny. Stejně tak křídla dveří na zádi, která rozevřená běžně dosedají až na stěnu vozidla, mohou příslušníci SWAT uzamknout na 90o a tím si vytvořit výbornou křídelní ochranu.
 


Záruka mobility: akumulátor i další životně důležité součásti vozidla jsou chráněny samostatným pancéřováním. 



Benzin, nebo naftu? Vozidla BATT jsou nabízena se spalovacími i vznětovými motory. Benzinový motor odevzdává 362 koňských sil, výkon dražšího a hlučnějšího motoru není znám, jeho točivý moment je odhadován na hodnotu kolem 800 newtonmetrů. Výrobce hovoří o tom, že byl BATT vyvinut v bahništi venkovského prostředí proto, aby pro něj město nepředstavovalo sebemenší problém. Pohon všech čtyř kol s mezinápravovou a meziosovými uzávěrkami diferenciálu je nabízen za příplatek (u modelu „AP“ v základu) – s ním je pak BATT schopné „vyškrábat“ se kamkoliv.
 




A aby onoho „kamkoliv“ bylo vůbec dosaženo, opírají se řidič s navigátorem o drahocenné informace poskytované GPS navigací. Náčelníci policejních oddělení mohou volit z nepřeberné nabídky taktického příslušenství, které pak mohou dle potřeb akce v depu zaměňovat. Řeč je nejrůznějších variantách beranidel a pluhů, nástupní záďové plošině, výsuvném žebříku a také o možnosti vyklidit ohnisko bezpráví od přihlížejících za pomoci systému spojení s lokálním rozhlasovým systémem.
 


                  

Odsud výbuch nehrozí: palivová nádrž nejlépe reflektuje filozofii nebezpečí schopného udeřit odevšad.



Komfort je i tady nutný: říkáte si, že příslušníci speciální jednotky snášejí spartánské podmínky bez problémů? Zpravidla ano, pokud však při tom vyvíjejí alespoň nějakou formu pohybu. Kdo jel někdy v nevytápěném prostoru dodávkového vozu v chladném dni, dá nám jistě zapravdu, že to opravdu není příjemná zkušenost. A teď si představte ocelový vůz vezoucí členy jednotky k zásahu v maximálně nevlídných teplotách, které nedávno Spojené státy sužovaly (až –40 oC). Speciálové by v takový okamžik nebyli s to ani se postavit na nohy, natož pak být akceschopnými. Jistá, pokud možno vysoká, míra komfortu je nezbytností, čehož jsou si konstruktéři vozidel BATT dobře vědomi.
 




Vůz disponuje velice výkonnou dvouzónovou klimatizací a naddimenzovaným topením, vždy separátně pro kabinu vozu a převozní prostor. O nízký prostup chladu zvenčí a minimální únik tepla se postará vrstva tepelné izolace za ocelovým pancéřováním. V případě, že jsou vozidla BATT objednána policejními sbory například v tropických zemích Latinské Ameriky, vestavba této izolační vrstvy odpadá a namísto ní je instalována jiná a také ještě výkonnější klimatizační systém.
 




Jako další prvky výbavy oscilující mezi pojmy „user friendly“ a „taktický“ nelze nezmínit vnitřní osvícení vozidla bílým a červeným světlem. Bílé světlo svítí při převozech a zásazích za denního světla, červené pak slouží striktně pro noční akce, umožňuje totiž lidskému oku snazší adaptaci na šero po opuštění vozu. Chytrým řešením jsou rozměrné kontejnery umístěné pod sedáky lavic, kam lze dle potřeby uschovat vše od výstroje až po doplňkové zbraňové systémy.
 




Elevační plošina pro zaujetí věžového postavení je zdvihána elektrohydraulicky. Povšimněte si také vybrání na spodní části boků a zádi vozidla. Slouží pro převoz jednotek k akci vstoje, toto řešení je ohleduplné jak k šířce vozidla, tak i k policistům samotným. V další části článku sestoupíme na žebříčku pancéřových vozidel jednotek SWAT úplně nejníže – k „plechové kavalerii“ navenek ne nepodobné obvyklým dodávkovým vozům.  
 

foto (souhrnně): archiv autora a armoredcars.com
 

Ohodnoťte článek počtem hvězdiček

Zaujal Vás tento článek? Nebo se Vám článek nelíbil? Ohodnoťte hvězdičkami.

4.6 / 5

Související články

Přidej komentář




Váš příspěvek do diskuze:

Komentáře

avatar
Zdeněk Bohuš Datum: 27.01.2015 Čas: 21:53

Výborný článek i jeho druhá část je výborná.